יום רביעי, 9 במרץ 2011

מה העו"סים עושים?

אחרי המון דיבורים תכנוני שביתה, מכתבים ושוב דיבורים, העובדים הסוציאליים יצאו למאבק חריף שכולל לא יאומן, גם שביתה (מדברים על השביתה הזו כבר שנה). חשבתי לשתף אתכם במכתב שכתבתי לחבריי העוזרים הפרלמנטריים, מתוך הנחה שזה יעניין את כולם.

לחברי העוזרים

שלום ובוקר טוב,

מאבק העובדים הסוציאלים תופס מידי פעם כותרות (בין הכותרות של ועדת ביקורת המדינה והתוכנית להגדלת מספר הדירות)...

כמי שמקשיב לתקשורת אני יודע שהנתונים קצת מבלבלים, אז הנה לרשותכם, קצת מידע, מקווה שיעזור לכם.

המידע שיש לי על השכר של העובדים הסוציאלים מגיע ממקור אמין מאוד – תלוש המשכורת של אשתי, חברות שלה לעבודה וגם מדברי המנהלת שלה.

משרה מלאה של עובדת סוציאלית זה 39 שעות לשבוע.

השכר ההתחלתי של עובדת סוציאלית הוא כ 4000 ₪ לחודש (נטו, כולל נסיעות ושאר התוספות)

רוב העובדות לא מרוויחות את כל הסכום הזה כי הן לא עובדות במשרה מלאה, אם בגלל שאין מספיק תקנים או שהן גם אימהות וחשוב להן להיות עם הילדים שלהן

(נתון מעניין הוא שרוב העובדות הסוציאליות הן נשים)

במדרג וותק של עובדת סוציאלית יש 11 מדרגות וותק, מתחילים בדרג יא' לוקח בין 15 ל20 שנה כדי להגיע לדרג ו' או אפילו ז' (תלוי במקום העבודה ובקורסים)

המשכורת של דרג ו' היא מתחת לעשרת אלפים ₪ בחודש. סכום זה הוא גם אם יש תוספת תשלום עבור שעות כוננות.

שעות כוננות הן תשלום עבור זמינות העובדת להגיע לאירוע חירום בכל שעות היממה (פיגוע, רצח במשפחה, התאבדות, בעיות בילד במוסד חינוכי וכו').

מנהלת לשכה יכולה להגיע לדרג ה' ולפעמים ד'.

המשכורות הגבוהות שהאוצר מנפנף לציבור הן משכורות של מפקחות מחוזיות ומעט ממנהלות הלשכה. בהשוואה למנהלים אחרים, כמדומני שהשכר שלהן נמוך.

נתון מעניין הוא שעד לפני כמה שנים השכר שלהן היה כ"כ נמוך שחלקן נזקקו לשרותי הרווחה (קרי, עצמן) וקבלו השלמת הכנסה. היום השכר מעל המינימום, אבל רחוק מהממוצע.

הדיון על השכר הוא רק חלק מהבעיות והאתגרים שהעובדות הסוציאליות מתמודדות מולן, יש גם בעיות של מיתוג, אין מעמד לעו"סים (כמו שאנחנו מתלוננים שאין לעוזרים מעמד...)

וביקורת ציבורית על כל פגיעה במשפחה, אם ילד נרצח ע"י הורה משוגע ישאלו למה לא הוציאו את הילד מהבית וכשיש חשש לסכנה לשלום הילד וירצו להוציא את הילד מהבית,

יבוא איזה איש ציבור או ח"כ שלא מבין מהחיים שלו ובוודאי אין לו מושג ואחריות ויאשים את העוס"ים.

מקווה שהנתונים האלה ישמשו חומר למחשבה ויעזרו קצת בעבודה שלנו.

בברכה,

ישראל וונדי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה