יום שני, 23 במאי 2011

כשאובאמה עישן חשיש

יודעי דבר מהנעשה בבית הלבן מתארים את אחד הנאומים המעניינים של נשיא ארצות הברית.
עם בחירתו הבטיח נשיא ארצות הברית לבוחריו שיוציא את הכוחות האמריקאים מעיראק ויפסיק את ההרג ושפיכת הדם האמריקאי בארץ לא להם. הנשיא כמובן לא רצה להשאיר את עיראק לכוחות הטרור ולפני הוצאת הכוחות חשב כיצד לשנות את כל המצב בעיראק כך שבמקום שנים של משטר אפל יבוא משטר דמוקרטי ונאור.
באחד הנאומים לאומה, אובאמה תכנן לדבר על הכוחות בעיראק. בזמן הכנת הנאום אובאמה היה מרומם מאוד וכאילו בעולם אחר. מדיבורו ומהתנהגותו היה ניתן לראות בברור שיש לו תוכנית! ליועציו הקרובים סיפר על תוכנית צבאית מהירה כבזק שיש בדעתו לעשות לפני הוצאת הכוחות, על תפיסת גורם מפתח שבעזרתו כל התרבות העיראקית תשתנה והיא תהפוך לדמוקרטית ועל הרעיונות הפשוטים להשגת התוכנית. במשך מספר דקות תיאר הנשיא בהתלהבות האופיינית לו את התוכנית ומפיו, זה נשמע ממש פשוט ובר השגה.
היועצים בהתחלה נסחפו אחרי הרעיון, אבל אחרי דקה או שתיים (תלוי בגרסאות אותם יודעי דבר) הם התחילו להחליף ביניהם מבטים. משהו כאן פשוט מידי, חשב היועץ האסטרטגי. למרות הפשטות שבה תוארה, היו בה כמה חורים, איך עושים מבצע צבאי מהיר במקום של לוחמת טרור וגרילה, איך משנים תוך יום דפוס של מדינה שלמה? מה עם כל משקעי העבר? יועץ התקשורת לא הבין בכלל איך אפשר למכור משהו כזה לציבור, אולי אדם או שניים אכן יחשבו שזה כל כך פשוט, אבל אחרי שמונה שנות בוש, אף אחד כבר לא יאמין לפתרונות קסם.
כשאובאמה סיים לדבר, היה קצת מתח, עד שהיועץ האסטרטגי אמר משהו כמו "זה יפה אבל לא מציאותי". אומרים שהמבט של הנשיא הקפיא אותו אז הוא אמר "טוב, תן לנו כמה דקות לבדוק איך אומרים את זה לציבור". כשהנשיא הלך, היועצים לא ידעו מה לעשות, חלק קללו את העולם, חלק קללו את התוכנית משוללת המציאות ומישהו גם קילל את הנשיא. יועצו האישי החליט ללכת לחדר הנשיא וראה אותו קורא את טיוטת הנאום ושאריות חשיש לידו. אומרים שהעוזר, רץ, קרע את הנאום, סילק את החשיש ולמראה האיום בפני אובאמה הגיב ב"תיזהר, אספר לאשתך".
יודעי דבר מספרים שהרעיון לנאום הזה נגנז לבלתי שוב. הנשיא הבין שהרעיון בכלל לא הגיוני, שהוא יציג אותו כהזוי ותלוש מהמציאות ושזה רק יפגע בו לקראת הבחירות.
יודעי דבר מספרים ששוב נראתה קסטת חשיש בחדר הנשיא לפני נאומו על קווי 67. לדבריהם, הנשיא לא חקר את הנושא לעומק, הוא לא יודע מכיר את הגידול היהודי ביו"ש, ועדיין חושב שמספר הפלשתינים בשטחים גדל. הנשיא לפני הנאום היה באווירת אופוריה וחשב שאפשר לפתור בעיות ותרבות של שנים על ידי משפט אחד פשוט.
יודעי דבר מספרים, שהפעם עוזר הנשיא גילה את החשיש רק אחרי הנאום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה