יום שבת, 24 בדצמבר 2011

לטפל בתג מחיר מהשורש!

בעקבות ארועי תג מחיר וסערה התקשורתית, פניתי במכתב לרוה"מ. המכתב גם התפרסם במקור ראשון (כט' כסליו, 25 לדצ'). אתם מוזמנים לקרוא, לחשוב ולהגיב.

לכבוד

ח"כ בנימין נתניהו

ראש הממשלה

שלום רב,

אני פונה אליך כאזרח ישראלי ותושב יהודה ושומרון. כמו רבים, אני מביט בדאגה אל ארועי "תג מחיר" שבימים האחרונים ותמה לאן יובילו אותנו ארועים אלו. אני מאמין שראשי הציבור מכוונים את המושכות בהיותם בעלי ראייה כללית ואמצעי פעולה ועל כן חשוב לי שמכתב זה יגיע אליך ולא רק אל מי מעוזריך.

השיח הציבורי כפי שהשתקף בתקשורת ובדברי חכים ושרים היה נגד נערי הגבעות ולעיתים נגד המתנחלים בכלל. מבין כל הדיבורים, לא שמעתי ולו גורם בכיר אחד ששאל מאין הגיעה התנהגות זו והציע הסבר אחר מלבד הסתה של רבנים. כמי שלומד פסיכולוגיה ומודע גם לנושאים סוציולוגיים, אבקש להביא בפניך תמונה מורכבת יותר.

ראשית, כמתיישב, אבקש לתאר בפניך את תחושת התסכול שיש בקרב רבים מהמתיישבים ומטבעו של עולם, התסכול מתבטא ברוח הנעורים. כמעט כל שבוע ישנה התנכלות של ערבים או גורמי צבא למתיישבים מבלי שהדבר מובא לתקשורת ומבלי שזוכה למענה מספק מצד גורמי האכיפה. בין הארועים: עקירת כרמים בבנימין וביהודה, שרפת בית כנסת ביפו ובעכו ושרפת ציוד של תלמידי ישיבה בעכו, זריקת אבנים בכבישי יו"ש והפגנות אלימות כמעט מידי שבוע של ערבים המגובים באנרכיסטים מהשמאל. מצד הצבא ישנו משחק חתול ועכבר מתמיד של הריסת פחונים ומעצר נערים כששיא התסכול ארע בשבוע שעבר בעת ששר הביטחון פוצץ משא ומתן נוגע לרמת גלעד והורה על הרס המקום. אני מניח שעובדה אחרונה זו ידועה לך היטב ולמרות שבסופו של דבר ההרס נמנע, כנראה בעזרתך, המתח והתסכול בקרב המתיישבים נשאר.

תאוריית התסכול תוקפנות של דולארד, תיאוריה מוכרת בעולם הפסיכולוגיה גורסת שתסכול גורר תוקפנות. לפי תיאוריה זו מובן מאוד מדוע התסכול הרב הנוצר בקרב נערי יהודה ושומרון גורר ארועים אלימים. דבר זה נכון במיוחד לאור התחושה כי לא ניתן לתת פורקן אחר לתסכול כמו מחאה המגובה בתקשורת, כי התקשורת הכללית מתעלמת לרוב מגורמי התסכול.

דבר שני, ידוע שבכל קבוצה ישנה קבוצת שוליים וככל שקבוצה יותר רחבה והטרוגנית, כך גם גדלה קבוצת השוליים. במקרים רגילים, המדינה בשיתוף עם המועצות המקומיות, גורמי הרווחה והחינוך מנסים לקדם תוכנית לטיפול בנוער חסר מסגרת והכוונת הכוחות הטמונות בו לאפיקים חיוביים. גישה חיובית זו פסחה כנראה על יהודה ושומרון ובייחוד על הנוער המכונה "נוער הגבעות". במקום לנסות ולטפל בבעיה כפי שמקובל בחברה רגילה, נשמעו קולות על הגדרתם כארגון טרור ומשהדבר לא התאפשר משפטית, הורית להגביר כנגדם את האכיפה. כך במקום לפתור את הבעיה, נוסף עוד שמן תסכול למדורה הגדולה ממילא.

נקודות אלו מחדדות את אחריותה הרבה של הממשלה, ואחריותך כראש הממשלה ליישוב הבעיה בדרך ראויה. איני מסיר אחריות מגורמים מקומיים, אך "בעל המאה הוא בעל הדעה". כמי שמצטייר באדם אמיתי וערכי, אדם השואף להביא את המדינה אל עתיד טוב יותר, חובה עליך לא ליפול בפח של השמאל אלא לראות את הנושא בראייה כללית ולהתייחס אליו בהתאם.

בעת כזאת מצופה ממך לדבוק באמת ובצדק, לא ליבוש כנגד המלעיגים כי בסופו של דבר, הצדק ינצח.

חזק ואמץ.

ישראל וונדי

בית אל

תגובה 1:

  1. ראש הממשלה אמיתי רק שהוא מקיים מצוות ושומר תורה ולא "הצדק" של הגויים שביסודם מעוות על פי ההגיון השכלי שלא הולך עם קנה מידה של התורה.
    רק יקום אדם שבאמת מחובר ומאמין לאלוקים.
    גם רמב"ם כותב שאסור למנות לשלטון אדם שאינו מזוהה כשומר תורה ומצוות

    השבמחק